Direktlänk till inlägg 14 oktober 2010

Sverige United

Av King Beat - 14 oktober 2010 04:54

I år gick jag emot mina principer totalt genom att vägra gå och rösta. Många blev förundrade och vissa blev faktiskt ganska upprörda för att jag, som är så politiskt insatt och alltid kämpat för eller emot olika aktuella tillstånd runt om i  världen med politiska undertoner, vägrade gå till valurnorna när det var dags att rösta. Kalla mig dum, soffliggare eller vad ni vill, jag tar inte åt mig, även om ni har väldigt fel. Dum är jag inte, det är jag ganska övertygad om och soffliggare är jag inte heller då jag aktivt valde att bojkotta detta val för att på ett demokratiskt sätt visa mitt stora missnöje över svensk politik idag, på ett nytt sätt som jag tror var mer effektivt än att gå och rösta blankt. Jag kan givetvis ha fel, men jag tror att jag genom denna handling visade mitt missnöje på ett tydligare sätt än om jag gått och lagt en blank röst. Jag har åtminstone fått större gehör av några hundra personer som på olika sätt ställt sig frågande till mitt handlande, genom att få förklara mitt syfte med detta och det är enligt mig tillräckligt att få mig övertygad att jag gjorde helt rätt.


Enligt mig är Sverige med sin blockpolitik en tvåpartisregering. En tvåpartisregering med en tillkommande underdog kallad Sverigedemokraterna som lyckades komma in i riksdagen med runt 6% av Sveriges röstberättigade som stöd. Sd är demokratiskt invalda i vår riksdag nu men mobbas och blir utfrysta av de övriga partierna i vårt demokratiska land. Missförstå mig inte och tro att jag gillar detta parti med en agenda uppbyggd på rasistiska undertoner, men nu har Sverige satt sig i en sits där människor visade sitt missnöje genom att rösta på Sd och då anser jag att vi får försöka göra det bästa av situationen istället för att på ett odemokratiskt vis frysa ut och bojkotta dem. Detta odemokratiska handlande får mig att tappa hoppet ännu mer om Sverige. Varför ska bara de frysas ut? Det finns andra partier som har skruvade åsikter om människor de inte anser hör hemma i samhället. Vi har t ex Kristdemokraterna med sina motbjudande fördomar om homosexuella och Vänsterpartiet och deras fördomar mot överklassen, Moderaterna baserat på deras fördomar mot fattiga och sjuka samt vi har Feministiskt intitiativ, även om de lyckligtvis gjorde fiasko även denna gång och inte lyckades komma in i riksdagen på långa vägar, med sina fördomar om män! Är det inte bättre att låta dem tala och visa vad de har att komma med för att sedan på ett demokratiskt sätt få bort dem ur riksdagen, än att bojkotta dem och inte låta dem få något utrymme? Gör vi så kommer ju folk även i fortsättningen tro att de är en samling människor med enbart goda avsikter som de vill framhäva sig och även i fortsättningen rösta på dem. Låt dem tala och göra bort sig så är jag övertygad om att de enbart får sitta kvar denna mandatperiod. Om de, som de själva påstår, inte är ett rasistiskt parti, varför inte låta dem försöka bevisa detta?


Många av "delparitierna" i vår tvåpartisregering har undertoner som åtminstone för mig är ganska skrämmande. Jag hade faktiskt tänkt rösta. Jag hade tankarna på att eventuellt rösta på Mp då de hade chansen att påverka utgången mellan båda blocken, men då taktikröstning inte är min grej så strök jag det alternativet. När jag sedan fick läsa några rader på Mp:s hemsida blev jag ganska nöjd över att ha låtit bli. Så här står det: Miljöpartiet de gröna är ett feministiskt parti. [...] Vi värderar kärlek och livskvalitet framför materialism och pengar. Det är provocerande i en värld där mer maskulina värden har fått prägla samhällsutvecklingen och politiken. Som ett feministiskt parti är vårt uppdrag att med politiska verktyg motverka könsmaktsordningen. Den är roten till både hur kvinnor som grupp är underordnade män som grupp i inflytande och resurser.

 

Va!? Var jag verkligen inne på rätt sida? Jag var nästan övertygad om att någon lyckats länka Mp:s sida till ett annat mansföraktande partis hemsida! Tydligen är jag alltså en förtryckadnde materialist bara för att jag är man även i  Mp:s ögon? Miljöpartiet säger sig annars vara ett humanistiskt parti som står för jämställdhet men detta tyder ju ganska starkt på att de baserar sin jämställdhetspolitik på feminism! Fel, fel,fel.....!! De är inte ett dugg bättre än Sd som påstår att de inte är rasistiska! Jag är glad över mitt val att inte gå och stödja något av våra skitpartier med underliggande och mer eller mindre dolda mål i sina partiprogram!

 

Jag vill slutligen klargöra att detta inlägg inte ska tolkas som att jag stödjer Sd på något sätt och till alla som verkligen tycker att Sd för en sund politik vill jag säga: Ni är och kommer alltid vara en bunt idioter med inhumana åsikter i mina ögon! Men nu är ni tyvärr invalda och ska behandlas som alla andra invalda.

 

Piz aot//Faktamannen

 
 
Havanna

Havanna

14 oktober 2010 09:49

Hear Hear! Håller fullständigt med dig i din analys av det politiska läget. Man kan bli misantrop för mindre. Politik snäppet under sandlådenivå. Kan emellertid förstå dem som tycker att det är upprörande att inte gå och rösta. Att rösta är för mig inte bara en demokratisk rättighet utan också en skyldighet. Det finns människor runt om i världen som dör i kampen för demokrati och rösträtt och det har i alla fall jag svårt att bortse från.

http://tankarfraninsidan.blogspot.com

 
Ingen bild

fakta

14 oktober 2010 14:25

Visst är det viktigt att använda sig av de demokratiska rättigheter vi har i detta land. Men en demokrati bygger på rättigheter och inte skyldigheter. Därför har jag svårt att hålla med om att någon skulle vara skyldig att gå och rösta i ett demokratiskt land, även om jag förstår mkt väl vad du menar. Jag valde aktivt och i protest att låta bli då det gav större reaktioner än om jag röstat blankt. Att detta i sin tur inte ger ett skit är jag medveten om, men vad ger en blankröst? Men jag förstår som sagt vad du menar när du säger att du anser att det är en skyldighet att människor röstar i en demokrati, då vårt land till stor del består av omedvetna människor som inte bryr sig om annat än vad som visas på TV i helgen och inte har en aning om att det finns länder där allmän rösträtt inte existerar. Många av dessa gick tyvärr och röstade på Sd i detta val vilket var olyckligt, men om regeringen slutar bete sig som små tjuriga barn och låter dem tala, är jag övertygad om att de försvinner vid nästa val.

 
Xecute

Xecute

15 oktober 2010 10:38

Jag kunde ha skrivit Havannas kommentar. Superbt inlägg av dig och jag håller med.
Det jag inte håller med om, är att man ska låta dem tala för mycket. För det finns så många korkade idioter i Sverige som tror på deras lögnaktiga kodynga... När de talar måste det alltid finnas någon bredvid som argumenterar och DIREKT avslöjar alla lögner och konstiga fakta de häver ur sig. Annars sitter medelsvensson där hemma och tycker att de är modiga som vågar "säga som det är".............

http://xecute.bloggplatsen.se

King Beat

15 oktober 2010 11:53

Ja, men dessvärre får de ju inte ens det utrymmet. Om de inte får tala alls kommer Lennart Svensson rösta på dem nästa gång också. Låt dem tala, övervakat eller inte spelar ingen roll bara de får säga sitt skitsnack...

 
Alexandra

Alexandra

16 oktober 2010 16:22

Om dom hade varit smarta hade dom slutat frysa ut SD och låtit partiet göra bort sig totalt och själv fått visa vilket skitparti dom är. Och jag håller med dig gällande det du skriver, att alla partier har fördomar mot olika människor. Snygg vinkling där :)

http://www.lafemmes.bloggplatsen.se

 
coz

coz

23 oktober 2010 23:23

hej "lilla gossen min"!
annars dåh?
tycker inte du att vi "akka".demiker skall hålla ihop detta svårstyrda land-kallat "ruotsi"
häh?
jag vill inte skjuta mer i malmö just nu!
(det blir för dyrt med "ammo"=
sitter brallerna bra annars?
(själv är jag för gammal för jeans...)
(inget arshel vettu!)
bor du på söder?
kocksgatan bergis?
hej min vän...
love you 2!
coz

http://coz-art.bloggplatsen.se

 
coz

coz

24 oktober 2010 01:57

aaa...
glömde en sak!
sitter och delar en öl....
(med mig själv)
8 komma nåntng...
(bergis nåt dansk!)
äckligt gott är det i alla fall...
det funkar....
min själ själ allmer utrymme...
jag är inbäddad i glasull..
tjeckoslovakien!
vad fan är det med gamla "tjeckoslovakien"?
jo han...
"arbetaren som kom in från snön"
Lech för bövelen!
"en gammal g-dansk"
sköt sig ni!
"the bomber"
(de tar aldrig mig)
poff!
coz



http://coz-art.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av King Beat - 11 december 2010 20:48

Var inne på en blogg igår där bloggaren skrev om sin åsikt kring religionens betydelse inom diverse områden. Jag delade bloggarens åsikt och fick samtidigt lust att själv skriva lite om min åsikt inom ämnet. Jag är inte religiös på något vis. Me...

Av King Beat - 15 augusti 2010 20:12

Suck. Jag har knappt varit här på en vecka och när jag tittar in möts jag av miljarder fjortisbloggare? De verkar ha gjort revolution och tagit över stället och när jag kollar på alla bloggar i "rampljuset" är det väldigt få erbjudanden som lockar. M...

Av King Beat - 6 augusti 2010 21:04

Idag när jag satt och slösurfade hamnade jag på en sida där dödsstraffet diskuterades. Självklart blev jag nyfiken på detta även om jag vet hur en stor del av Sveriges befolkning tänker i denna, samt många andra frågor. När jag läste alla kommentarer...

Av King Beat - 30 juli 2010 15:31

Att livet är orättvist känner nog de flesta människor någon gång. Det spelar ingen roll om du kallar dig feminist, kommunist, kapitalist eller smygonanaist, för vad du än kallar dig är vi alla människor. Enligt mig är människan ett djur. Ett djur som...

Av King Beat - 24 juli 2010 10:46

"Du tror du vet, du tror du kan Allt om kvinnor, allt om våra liv. Men du vet inget, du tar ett jävla kliv. Gubbe, snubbe, jävla man Bäst du börjar springa För här ser du en kvinna Som hatar dig så mycke' Vi ska slita dig i stycken!" ...

Skriv något kul!

Någon som vill köpa?

smygers

MediaCreeper

Ovido - Quiz & Flashcards