Alla inlägg den 13 juli 2010

Av King Beat - 13 juli 2010 20:38

Då jag vart sjuk och inte bloggat på ett tag har jag kollat in några av de bloggar jag följer. Ibland har jag lämnat någon kommentar och det gjorde jag här om dagen då "X" a.k.a "Internets smartaste tjej" skrev ett inlägg om Feminism. Jag skrev som jag brukar, dvs med en ganska stor portion sarkasm, mina åsikter och en del fakta. Då får jag plötsligt en anonym kommentar som är ganska uppkäftig!? Den som skrivit hade försökt rimma ihop något fyndigt men misslyckats trots att det enbart var en mening? Det var ganska enkelt att fatta att det var en sk "Feminist" som ville bråka och innebörden framgick trots det misslyckade rimmet. Kommentaren löd så här:  "Uppenbart är att många här...inte riktigt vet vad feminism innebär och står för. Trots långa uttalanden. Läs på"


Den anonyme "Feministen"  gav MIG uppmaningen "Läs på"!? Då anonyma "neggare" inte tillhör mina favoriter, vare sig de är "Feminister", Feminister eller Lestadianer, blev jag ganska irriterad men självfallet också väldigt slagsmålssugen. Jag har ju inte skrivit på ett tag så krut finns det gott om. Dessutom blir jag bara ännu mer irriterad av att anonyma "neggare" är uppkäftiga mot Mig på någon annans blogg! Men jag var ju tvungen att svara på kommentaren då denne person verkade tro att Jag inte vet vad Feminism innebär och dessutom hade mage att komma till Faktamannen med uppmaningen "Läs på"!?


Jag kommenterade den anonyme "Feministen" (kallas i kommentaren för "nobodies" vilket kan verka förvirrat men förklaring kommer sedan) med denna kommentar: "Vilken jävla tur att vi har anonyma och fantasilöst Rinkeby-rhymeande nobodies här då? Är det mycket begärd att önska lite flow och något rim i ditt rhyme/julklappsrim nästa gång du vill orera dina stora kunskaper? Trots uppenbar otalang då du misslyckades med en fjantig mening. Skaffa en fast pojkvän, ge upp dina Hip Hop drömmar och skriv något som påvisar dina skills för oss okunniga. Jag har läst på.
Alltid.
Chilla
"


Ganska snabbt efter denna kommentar publicerats fick jag dett a stöddiga svar.

"Anonym...? Ilsken du blev, akta så du inte får hjärtslag i värmen. Uppenbart är att du inte har en blekaste aning. Läs på min blogg, skriver snart ett inlägg om feminism."


En uppenbar utmaning enligt mig! Visste hon inte vem hon muckade med!? Men vilken jävla idiot som säger att jag ska kolla hennes sida när hon är anonym? Det var ju lite märkligt så jag öppnade ögonen lite och upptäckte att "Internets smartaste tjej" till min stora fasa var någon form av bekant med den anonyme och störande rap"Feministen"!? Hon hade en länk till "Feministens" sida också och hon kallar sig "noboytoy". Detta är ett bra och anagram-vänligt namn och jag tror i efterhand att namnet är en lite ledsen beskrivning, om en ofrivillig detalj i hennes liv? Passar mig perfekt anyway då jag gillar att leka med ord.  Självklart gick jag omedelbart in och kollade sidan. Ärligt talat så hoppades jag faktiskt att det skulle vara en riktig Feminist och inte en "Feminist". En Feminist är som alla vet en Feminist och det är inget fel i att vara Feminist. Men "Feminist" är en helt annan sak! En "Feminist" är ALLTID en tjej. Denne tjej är sällan jättebegåvad även om hon gärna vill framstå som det. Hon anser att kriterierna till att vara Feminist är: 1. Du är kvinna. 2. Du ska tycka samhället styrs av män. 3. Du ska hata våldtäktsmän. Sen var kriterierna slut. Det är dock en liten parentes som ska uppfyllas för att enligt "Feministerna" vara en äkta och smart Feminist och det är att du vill ha ändring på det du är missnöjd med.... Jag fick ganska nyligen reda på att första kriteriet, dvs att du ska vara tjej inte är så viktigt och detta är ju sant vad gäller Feminister, men vad gäller "Feminister" är jag mycket osäker!? Enligt "Feministerna" består alltså Sverige av ca 6 500 000 Feminister!? För vem håller inte med om kriterierna, även om det andra kriteriet kan uppfattas vara mer eller mindre allvarligt. ALLA normala och någolunda medvetna, vuxna människor instämmer väl i varierande grad även till det andra kriteriet? Jag tror majoriteten av alla väldigt onormala människor också skulle instämma? Jag lovar att jag, även om jag inte är överdrivet engagerad i jämställdhetsfrågan, skulle göra samhället mer jämställt om jag kunde. Detta gäller nog alla Sveriges 6 500 000 Feminister, men de allra flesta av oss orkar inte kämpa! Förlåt! Jag tycker inte att Sverige är ett viktigt land i Världen så jag kämpar inte för Sverige heller. Jag kallar mig inte Feminist för att jag anser inte att era kriterier räcker. Men enligt "Feministerna" är man Feminist om man instämmer? Ingen får säga emot för uppfyller du kriterierna är du Feminist, punkt slut, håll käften och sitt ner!!


Muckandet fortsatte ändå av någon anledning på sidan "Feministen" började bråka på. Jag tror det beror på att jag inte hann posta min kommentar innan hon svarade med en uppkäftig kommentar. Jag hade svarat: "antog att du inte hade några fler mästerrim att komma med, eller sitter du fortfarande och försöker knåpa ihop något bra? Det brukar inte sällan vara så med anonyma pojkflickor som smyger runt på bloggar och störande spår efter sig. För mig finns ni inte ens förrän ni vågar visa att ni verkligen existerar, vilket inte har hänt ännu. Tills dess är ni förbjudna....".            ( Det ska ju såklart stå "lämnar störande spår efter sig" men antagligen var jag så taggad att jag tappade bort ordet "lämnar" någonstans.)


Hennes svar:  "Lättretlig i värmen...? "


Inte lite kaxig "Feminist"!? Är det inte uppenbart att hon verkligen vill att jag ska gå till hennes sida och "lära mig"? I efterhand hade det vart bättre om hon var 14 år och skrivit "hejvicken bra blogg. komtill minochlämna enkomentarsnällaHEJ!". Då hade jag aldrig gått dit. Men nu påstod ju "Feministen" att hon var en väldigt påläst och äkta Feminist och jag kunde ju omöjligt veta hur sanningen var. Jag läste "Feministens" senaste inlägg och mycket riktigt handlade inlägget om Feminism, eller snarare om "Feminism". I inlägget som hette "Jag är inte feminist-jag gillar ju män" informerades jag om de kriterier som gäller för att kvalificera sig som "Feminist" (Feminist utan citattecken anser "Feminister", red:s anm) och med feta bokstäver påsod hon att "Är man av uppfattningen att vi lever i ett samhälle där män är överordnade kvinnor, och vill ändra på detta - då är man feminist"!? Det tråkiga inlägget innehöll info om de mycket okända fördomar män har om feminister. Hon berättade också för mig, dock väldigt felaktigt, att feminismen var ca 200 år gammal. Hon drog omöjliga paralleller genom att jämföra samlingsnamnet för några politiska ideologier, dvs Feminism, med verbet Jämställdhet!? Jag antar att hon själv tror att hon lyckades med denna uppgift? Detta samt ett gäng andra totala faktafel försökte hon tuta i mig! Hon hade också en väldigt otäck "ton" i hur hon skrev, som jag nästan fick kväljningar av. Det var tydligt att "Feministen" var av uppfattningen att de som inte erkänner sig vara Feminister är antifeminister! Kräkmedel och rysning! Påminner om "den som inte är med oss är emot oss", som IQ Ex Pres. Dr Bush så hotfullt skrämde Västvärldens befolkning med! Jag behöll dock lugnet och svarade på hennes senaste stöddiga kommentar med: " Ja en aning. Hittade din sida och måste säga att jag blev väldigt besviken. Varken Hip Hop eller politiska kunskaper gick att finna?? Lämnade dock en liten notis med några frågor jag har. Du som kan väldigt mycket om Feminism måste ju undervisa mig som kan så väldigt lite om detta? Var har jag fel någonstans förresten? Du har inte nämnt det? Prrrrrrrr.."


Jag blev faktiskt väldigt besviken. Helt ärligt. Jag ville att det skulle vara en riktig Feminist som kunde sin sak, men någonstans anade jag ändå att så inte var fallet. En äkta Feminist hade aldrig larvat sig som denna 14 åriga lilla metmask gjorde för att locka mig till hennes sida. Dessvärre var det ingen fjortis. Den allvetande rap"Feministen" var en 38 åring som springer runt på sina nätpolares bloggar och muckar med folk! Hon muckar för att få folk till sin sida i tron att hon informerar dem om Feminismen. Det enda hon informerar om är dock "Feminismen" och jag lärde mig inget alls, förutom att jag inte borde gått på finten. Det ska jag inte göra igen så det tackar jag för, men kriget som följde hoppas jag innerligt gör "Feministen" mer varsam med vilka hon försöker få igång i framtiden! Jag skrev denna kommentar efter att ha läst hennes dystra inlägg om "Feminism": 

"Jaha...? Var är alla rhymes där du skulle droppa chockerande nyheter och dela med dig av dina undergroundskills inom området? Vad anser du att jag inte har rätt i, då du försökte rimma fram en kommentar om att "många inte visste vad feminismen innebär.... och står för"? Jag ser att du har lika lite kunskap om feminismens innebörd som de flesta andra och jag är ganska besviken, även om jag inte hade väntat mig något annat.

 

Är du Feminist? Ok? Finns det inte många olika grenar inom feminismen? Jag är politiskt radikal. Säger det dig något? Är inte det första du undrar vilken typ av politik jag slåss för? För mig är detta ungefär samma sak, dvs när du kallar dig "feminist" och jag enbart "politisk radikal". Detta även om många andra enbart får upp negativa bilder på en luden butch och en dryg och smutsig syndikalist!?

 

Du är feminist då du är ansluten och aktiv i FI. Då är det ingen större tvekan om att du är en feminist, men vet du själv vilken ideologi inom feminismen du har? Troligen inte? Vet FI vilken ideologi de tillhör? Ja det vet de men de vill inte säga det om de slipper, då det skulle skrämma iväg ett gäng väljare. De tycker det är bra att de flesta "feminister" inte kan något om feminism för då frågar ingen heller vilken ideoligi de inriktar sig efter...

 

Du (liksom de allra flesta andra) ställer dig frågande till om det finns tjejer som INTE vill ha jämställdhet och i så fall hur kan det vara så? Är ALLA tjejer som vill vara jämställda männen feminister?? Nu är du väl ute och åker skridskor!? När jag läser din text verkar det som att du har inställningen att en kritisk inställning till vissa former av feminism (enl. dig all feminism) är lika med antifeminism? Finns det bara de att välja mellan? "Antingen är du med oss eller mot oss"? Känner du igen det uttalandet som en mycket fantastisk Ex President så vacker och vindögt sa helt snett in i TV-kamerorna för några år sen? Efterstävansvärt?

 

Tänk efter lite och läs på MYCKET (som du uppmanade mig att göra) innan du droppar übermensk kommentarer om andras okunskap, när du själv enbart besitter Wikipedia och FI kunskaper (knappt) inom området. Du kommer få många intressanta nyheter. Jag kan redan nu avslöja att du troligen kommer upptäcka feministiska inriktningar som är kritiska till de två mest klassiska inriktningarna av feminism, dvs särartsfeminism och likhetsfeminism. Dessa kritiska feminister är väldigt genusinriktade och anser, trots att de vill vara jämställda mannen, att mannen och kvinnan är byggda att göra olika saker i samhället. Detta tycker jag låter väldigt sunt och håller med om? Jag tycker rent av att det är konstigt när feminister strävar efter att sudda ut könsgränserna totalt!? Det skulle aldrig gå och det hoppas jag att jag slipper förklara?? Dessa har dock blivit kallade "Anti-feministiska feminister" av bla ditt parti FI!?

 

Hur vill du ha det? Vill du byta ut ert påstådda patriarkat mot ett matrikariat? Många inom flera feministiska inriktningar vill ju ha ett matrikariat. Men feminister är ju för jämställdhet säger du ju? Kan du förklara för mig som vet så lite, för här fattar jag inte riktigt?

 

Du skriver att "feminister är varken manshatare, lesbiska, fula, orakade, frigida eller manhaftiga.". Eftersom du saknar den kunskap du rimligtvis borde haft inom området (då du klagade på att det var få som visste vad feminismen innebär, hade det vart lite mindre pinsamt om du kunnat visa upp dina "feminisminfo-talanger" vi andra saknar men som du av någon anledning verkade anse dig ha), vill jag upplysa dig om en sak. Det finns radikala grupperingar inom feminismen som utmärker sig precis med de egenskaper som de du rabblar ovan, så varför kommer du med informationen om att feminister inte ser ut så? Du verkar ju se Feminismen som EN ideoligi så varför inte utgå efter radikal, Anarka eller Queerfeministernas tankesätt?

 

Sist måste jag bara kommentera några av dina påståenden. Du skriver att feminismen har funnits i ca 200 år? Jaahaaaaja....? Dra lite historia för mig är du snäll? En Mansrörelse föreslår du? Men det finns väl redan, eller...? Ditt citat i slutet klingar en aning matriarktiskt? Men det är väl jämnställdhet du vill ha? Eller...? Har du inte läst på? Gör det....

 

Pussiluss"


"Feministen" hade ju inlett kriget med att uppkäftigt påstå att jag hade fel någonstans. Jag ville ju ha svar på vad hon ansåg mig ha fel i, då jag är stensäker på att jag inte skrivit något faktamässigt fel. Skriver jag ut fakta är det riktig fakta. Om jag händelsevis skulle skriva obevisad fakta som jag själv tror är en sanning, skriver jag det också. Hon vägrade ju svara på var jag hade fel och det enda hon gjorde var att provocera mig!? Det måste vara en åsikt hon stör sig på men vem är så korkad att uppmana någon att "läsa på" vid olika åsikter? 


Jag fick en kommentar tillbaka och den spännande upplösningen kommer imorgon..... Pussiluss






Skriv något kul!

Någon som vill köpa?

smygers

MediaCreeper

Ovido - Quiz & Flashcards