Direktlänk till inlägg 30 mars 2010

Fördomsfria bloggtjejen.

Av King Beat - 30 mars 2010 00:40

Jag har under en längre tid mer eller mindre beordrats att börja blogga av en skara vänner och bekanta. Därför gör jag nu ett försök och hoppas jag kan hålla mitt löfte om att presentera ngn ny nyhet, gammal nyhet eller något idiotiskt faktum, som tills nu är okänd för de flesta (eller många iaf). Jag är en människa med starka åsikter och hett temperament. Jag har dock turen att vara begåvad med förmågan att argumentera utan att gå till direkta personangrepp mot min kombatant, hur hetsig jag än blir. Däremot är jag en mästare på att angripa offentliga personer jag ogillar, på alla sätt, inte minst personligt! Som tur är finns det inte fler än ett tiotal idioter i världen (ingen av dem är dokussåpakändis), jag orkar lägga sådan krävande energi på.


Nu till saken. Var inne på någons blogg och läste dennes pres., i vilken hon beskrev sig som en "fördomsfri" person!? Jasså!? Jag skrev en kommentar till henne där jag undrade om hon kunde förklara kriterierna för att uppfylla en sådan fin egenskap? Fördomsfri? Inga förutfattade meningar alls? Inte om något? Som svar fick jag ett väldigt upprört meddelande, där den fördomsfrie förklarade hur "dum i huvet" jag var för att sedan blocka mig, utan att ens nämna ett enda kriterium!?  Jag som inte ens skrev vad jag eg. tänkte (fördomsfri=medvetslös) och var riktigt rar i mitt meddelande? Jag ville uppriktigt och ärligt veta hur hon tänkte (eller inte tänkte) ang. sitt påstående!


Till er som inte redan vet det vill jag säga att det finns inga fördomsfria människor med ett IQ högre än kromosomantal! Tyvärr fick jag aldrig chansen att berätta det för den fördomsfria jäntan, så hon får leva vidare i sin fantasivärld om hon inte har turen att halka in här.....

 
 
MarielleGrääs

MarielleGrääs

30 mars 2010 07:16

haha jag älskar hur du skriver.

http://lenamarielle.bloggplatsen.se

 
Linda

Linda

30 mars 2010 09:30

Hej! Började läsa lite här och blev förväntansfull över vad som kunde tänkas tas upp av dig. Men sedan fanns det ju inga mer inlägg... Så nu får du skynda dig att skriva ihop något smaskigt att läsa! :) Ha det!

http://lindalindgren.blogg.se

 
Ingen bild

T.

30 mars 2010 10:48

En besserwisser - sådana drar jag mig för...

 
Tessan

Tessan

30 mars 2010 12:34

HAhah hon hade nog pms :D

http://xtessanx.bloggplatsen.se

 
Sofia

Sofia

30 mars 2010 13:52

Alla har väl nån form av fördomar, bara att fördomarna kan se jädrigt olika ut! :)

http://dixxonsblogg.bloggplatsen.se

 
Lolo :D

Lolo :D

30 mars 2010 13:53

blogga ägeehr :]

http://lolo1996.bloggplatsen.se

 
Syster Smisk

Syster Smisk

30 mars 2010 17:02

Hon var säkert musikalisk allätare oxå. Nackskott!

http://www.redbanner.wordpress.com

 
Bella

Bella

30 mars 2010 18:28

Klockrent skrivet!

http://bellasonnerland.bloggplatsen.se

 
Lyllan

Lyllan

31 mars 2010 09:33

"Den största fördommen är att tro att man inte har några fördommar"

Hmm, jadu, rolig tjej =P

http://gasoline.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Simon

31 mars 2010 11:58

Höga tankar om sig själv är aldrig fel, men när man märker att bägaren rinner över och kladdar ned hela bordet kanske man borde ge det en extra titt. Okej om du tycker att du är bra på att argumentera, grattis till dig i så fall. Det är en bra egenskap men den ger även en mer makt. Å med makt kommer ansvar, det ansvar du inte verkar klara av. Synd att en person som du skulle få den egenskapen då den kunnat gynna någon annan som inte använder den för att trycka ned på andra. Tro inte du betyder mer för att du har ordens makt, du är forfarande bara en enda männsika på denna planet!

hoppas jag nu inte satte hål på din "ego" ballong... de tycker jag du ska få göra själv!

ha de gott mannen!

 
Catten

Catten

31 mars 2010 18:02

Jag gillar att jag har fördomar - för då får jag chansen att spräcka dem och lära mig nåt nytt, kanske bli en duktig besserwisser jag med, en vackrare dag än den här....

http://catten.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Faktamannen

1 april 2010 07:01

Japp. Instämmer till fullo att det faktisk är bra att ha fördomar. Alla medvetna individer har fördomar, det finns inte så mycket mer att säga om det. Tyvärr är ordet fördom helt feltolkat. När jag säger fördomar så tänker nästan alla i negativ mening och att det negativa redan är förankrat. Men då är det ingen fördom längre, då är det en faktoid. En faktoid är en föreställning om en sanning som egentligen är felaktig, t ex att "alla med dreadlocks röker THC och det VET jag". Här tror man sig redan ha sanningen medan man vid fördomar är öppen för att "läxas upp" till att inte förankra sin förutfattade mening. Vid en fördom antar man bara att killen med dreads är stenad, för han ser ju förjävlig ut, men man är inte säker. Man kan aldrig bygga upp en fördom till en faktoid själv, då en faktoid är något någon annan presenterar för dig som ett faktum, vilket gör att du tror att det är så det ligger till. Fördomar tyder på nyfikenhet, vilket i sin tur ger kunskap. Man måste även skilja på pos. och neg. fördomar. En fördom bygger i sig på en stereotyp. En fördom är en "trimmad" stereotyp, ett förutfattat antagande som ALLA har och omedvetet stöter på varje dag. Har man en stark negativ fördom om något är det inte alltid så bra, men för mig låter det främmande att först se någon för att sedan tro något negativt om denne och vägra låta sig intalas att man har fel!? Då är det snarare frågan om vad som är fel med den fördomsfulle?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av King Beat - 11 december 2010 20:48

Var inne på en blogg igår där bloggaren skrev om sin åsikt kring religionens betydelse inom diverse områden. Jag delade bloggarens åsikt och fick samtidigt lust att själv skriva lite om min åsikt inom ämnet. Jag är inte religiös på något vis. Me...

Av King Beat - 14 oktober 2010 04:54

I år gick jag emot mina principer totalt genom att vägra gå och rösta. Många blev förundrade och vissa blev faktiskt ganska upprörda för att jag, som är så politiskt insatt och alltid kämpat för eller emot olika aktuella tillstånd runt om i  världen ...

Av King Beat - 15 augusti 2010 20:12

Suck. Jag har knappt varit här på en vecka och när jag tittar in möts jag av miljarder fjortisbloggare? De verkar ha gjort revolution och tagit över stället och när jag kollar på alla bloggar i "rampljuset" är det väldigt få erbjudanden som lockar. M...

Av King Beat - 6 augusti 2010 21:04

Idag när jag satt och slösurfade hamnade jag på en sida där dödsstraffet diskuterades. Självklart blev jag nyfiken på detta även om jag vet hur en stor del av Sveriges befolkning tänker i denna, samt många andra frågor. När jag läste alla kommentarer...

Av King Beat - 30 juli 2010 15:31

Att livet är orättvist känner nog de flesta människor någon gång. Det spelar ingen roll om du kallar dig feminist, kommunist, kapitalist eller smygonanaist, för vad du än kallar dig är vi alla människor. Enligt mig är människan ett djur. Ett djur som...

Skriv något kul!

Någon som vill köpa?

smygers

MediaCreeper

Ovido - Quiz & Flashcards